Angelo Travaini
·







Söndag 30 april 2023 - Påskens IV - Sankta Pio V, påven Dagens evangelium och kommentar av fader Ermes Maria Ronchi
Ur evangeliet enligt Johannes (10,1-10)
På den tiden sa Jesus :
"Sannligen, sannerligen säger jag er, den som inte går in i fårens inhägnad genom dörren, utan klättrar upp på en annan sida, är en tjuv och en tiggare. Den som går in genom dörren är fårens herde.
Vaktmannen öppnar sig för honom, och fåren lyssna till hans röst; han kallar sina får, var och en vid namn, och leder dem ut. Och när han har knuffat ut alla sina får, går han framför dem, och fåren följer honom eftersom de känner hans röst. En främling å andra sidan kommer de inte att följa honom, utan fly ifrån honom, eftersom de inte känner främlingarnas röst.
Jesus berättade denna liknelse för dem, men de förstod inte vad de pratade om.
Då sade Jesus till dem igen: "Sannligen, sannerligen säger jag er: Jag är dörren till fåren. Alla som har kommit före mig är tjuvar och tiggare, men fåren lyssnar inte. Jag är porten; om någon går in genom mig, skall han bli frälst; han skall gå in och gå ut och finna betesmark.
Tjuven kommer bara för att stjäla och döda och förstöra; jag har kommit för att de ska ha liv, och ha det till fullo. ”
Herrens ord.
Jag kom för att de ska ha liv, liv i överflöd.
Nyckeln till min tro. Källa som jag återvänder till, soliga ord. Kom för att ge liv, inte ett tankesystem, ett fullt, rikligt, kraftfullt, levande liv; livet 'hundra gånger så mycket' kommer han att berätta för Peter, hundra gånger starkare. Livet i HD i HD.
Det ultimata beviset på den kristna trons godhet ligger i dess förmåga att kommunicera liv, full mänsklighet, framtid; att i oss skapa önskan om vidare liv, evigt, oförstörbart, gjort av saker som är värda att aldrig dö.
På Jesu tid brukade herdar leda sina flockar i en inhägnad för natten, ett enda staket och en vakt räckte för många flockar. På morgonen återvände varje herde till inhägnaden, ropade sitt kall, och hans får, endast hans, kände igen hans röst, följde honom (B. Skator).
Och leder dem ut. Snarare: "trycker ut dem. ” Inte en gud av staket utan en som öppnar utrymmen, frihetens herde och inte av rädsla. Det driver mig ur mitt lilla hål av vanor, för att försöka nya steg, nya betesmarker. Fåren går inte tillbaka till gårdagens betesmarker, synd om hungern och otillräckligheten, gräset är slut, de är "utgående hjordar", betade, som litar på herden och även på historien, svart av tjuvar och öknar, men vitt av stigar, och grönt av nya betesmarker.
Herden går före fåren. Vi har ingen herde med ryggar, utan en guide som öppnar vägar. Inte en herde bakom, som ropar eller skakar på pinnen, utan en som leder och övertygar, med sitt tysta gående, att vägen är säker.
Får hör hans röst. Och de följer det. Röst räcker, rop behövs inte, för att de litar på och förlitar sig. Varför följer de efter honom? Enkelt, så man inte dör. Den som går framför, som vet mitt namn, är inte en tjuv av lycka eller frihet. Jag är dörren: inte en mur, eller ett gammalt staket, där allt vänder och vänder och återvänder. Kristus är en öppen dörr, hål i nätet, passage, genom vilken Guds liv kommer och går. Han stannar inte vid dörren, han går över. Verkligen: Alla kommer in, gå ut och hitta betesmark. Han hittar en framtid.
"Jag älskar öppna dörrar som släpper in nätter och stormar, pollen och öron. Öppna dörrar som riskerar fel och kärlek. Jag älskar de öppna dörrarna för de som bjuder in till att komma in genom dörren. Jag älskar öppna dörrar: hål i nätet, sprickor i väggarna, av de som röstade för frihet, vägar för oss alla. Jag älskar Guds öppna dörrar" (Francesco Fiorillo).
Han, full av framtid, lugnar mig: han ger manna för fyrtio år av öken, bröd för fem tusen, amfor fylld till bredden, vårskinn för spetälska, sten rullad bort för Lasarus, doft som fyller huset.
Axel som evangelium dansar runt är livsfylld av Gud, att en vers av Joseph Centore sjunger så här: "Du är för mig/hemligt/vad våren är för blommor! " Varelsens blomma.
Haft en skön promenad tillsammans

·
Visa originaltexten ·
Betygsätt den här översättningen










Angelo Travaini
·







15.00: det är dags för gudomlig barmhärtighet Låt oss inte glömma att be kronan till gudomlig barmhärtighet. Jesus jag litar på dig!
«Mänskligheten finner inte frid, förrän den vänder med förtroende till Min barmhärtighet. Åh! Hur mycket misstro mot en själ sårar mig! En sådan själ inser att jag är helig och rättfärdig, och tror inte att jag är barmhärtig, litar inte på Min godhet”.
(Från Sankta Faustina Kowalskas dagbok)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

KRUNICA SV MIHAELA

Explaining the Faith - St. Faustina: Her Life and Spirituality