EFTER 76 ÅR Ett krucifix som togs bort av kommunisterna 1948 har återlämnats till det stora torget i Daruvar. Den pensionerade biskopen Antun Škvorčević påpekade att korset bara kan störa dem som inte förstår vad det är och för vilka det är ett tecken Bitno.net Foto: Požegas stift Foto: Požegas stift I samband med högtiden för det heliga korsets upphöjelse och minnesdagen för den heliga Jungfru Maria av sorger, söndagen den 15 september 2024, ledde biskop emeritus av Požega, Antun Škvorčević, eukaristfirandet i den heliga treenighetens församlingskyrka i Daruvar och välsignade det återlämnade korset som togs bort av de kommunistiska myndigheterna 1948 på stadens huvudtorg, tillkännagavs det på webbplatsen för stiftet Požega. I sin hälsning uttryckte biskopen sin glädje över att vara med folket i Daruvar igen och påpekade att vi i detta firande kopplar samman högtiden för det heliga korsets upphöjelse och åminnelsen av den välsignade Jungfru Maria av sorg med 76-årsdagen av avlägsnandet av korset från Daruvars huvudtorg och dess återplacering på samma torg. Det handlar om korset, lidandets och lidandets mysterium. Detta ofattbara, djupa, svåra, ofattbara mysterium belystes av Jesus Kristus, i vars kors allt detta förtätades på sitt eget sätt och i vilket Gud uppenbarade för oss att han inte är långt borta från våra lidanden, utan att det är genom dem som han förverkligar sin största plan i Jesus Kristus – människans befrielse från själva döden. Jag vill tacka Herren tillsammans med er för det verk av Hans kärlek som Han utförde i Jesu kors, för att tacka alla dem som ansåg det lämpligt att återlämna korset till Daruvars stora torg och göra det igen inför ögonen på invånarna i denna stad, så att när de går förbi det kommer de att påminnas om vilka de är i Jesu kors, sa biskop Antun och berättade en kort historia om det restaurerade monumentet. Han sa att församlingsprästen Mijo Ettinger skrev i Memorial of the Daruvar Parish att oxarna på Uljanica herrgård 1907 rev korset på Daruvars stora torg. Sedan gjordes ett nytt kors och sattes tillbaka på den platsen. Men 1948 ville den kommunistiska ideologin inte se korset på en offentlig plats, så de tog bort det från torget. Någon kanske lägger märke till att inte alla människor från Daruvar är kristna, och om korset stör någon bör det tas bort från deras ögon. Biskopen påpekade att korset bara kan störa dem som inte förstår vad och för vem det är ett tecken. Närhelst någon går genom torget och tittar på korset, inser han att det finns en Gud som inte är likgiltig för människor, men som har medkänsla med våra lidanden. Borde det störa någon? Det andra skälet är av historisk, kulturell och civilisatorisk natur: låt oss återställa Daruvar-torget till det utseende som våra föregångare gav det och på så sätt vittna om denna stads identitet. Varför skulle vi ta avstånd från det sätt som våra förfäder föreställde sig det stora torget och manifestera vår inställning till människan, som uppenbaras för oss i Jesus Kristus. Hans kors är en utmaning för varje förbipasserande på Daruvars stora torg att fråga sig själv: "Och vem är jag?" och finna svaret i Jesu kärleksverk på korset till oss, genom vilket människan är etablerad i sin högsta värdighet som bara kan ges av en kärlek som är starkare än döden. Foto: Požegas stift Biskopen uppmuntrade deltagarna i firandet att låta korset återplaceras på Daruvars stora torg att grundligt och allvarligt fråga sig själva inför sitt samvete och Gud: vem är jag genom mitt framträdande i denna värld utan någon egen förtjänst, vem är jag genom vad jag gör, vad jag uppnår, särskilt genom det negativa, själviska och onda? Det här är frågor som vi inte får lämna till någon annan, utan ställa oss själva, och sedan titta på Jesu kors och säga: Jag vet vem jag är i allt detta när jag vänder min blick till dig, Jesus, som är kärleken mäktigare än döden, och jag anförtror mig själv till denna din kraft på korset. Då vet jag precis vem jag är: en varelse som Gud älskar trots svagheter och ondska, försäkrade biskopen. Efter nattvardsbönen begav sig deltagarna i firandet mot det nyresta korset, som välsignades av biskop Antun. De fick sällskap av den ortodoxa församlingsprästen i Daruvar, Đorđe Teodorović, i hopp om att det ortodoxa korset snart skulle återbördas till samma torg. Som avslutning tackade församlingsprästen Ivan Popić särskilt stadens regering, med borgmästare Damir Lneniček i spetsen, för deras förståelse och allt de gjort för att återlämna korset, samt biskop Antun för att ha lett det heliga firandet. Publicerad: 16 september 2024 Taggar: #AntunŠkvorčević #Daruvar #komunizam #Požeškabiskupija #raspelo

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

KRUNICA SV MIHAELA

Explaining the Faith - St. Faustina: Her Life and Spirituality