Lektioner 1 - 3 från det gudomliga ämbetet av den heliga Jungfru Marias sju sorger: Klagovisor av profeten Jeremia 1:2 ,20 - 21; 2:13, 15 - 17


Lektioner 1 - 3 från det gudomliga ämbetet av den heliga Jungfru Marias sju sorger: Klagovisor av profeten Jeremia 1:2 ,20 - 21; 2:13, 15 - 17

.

Hon gråter svårt om natten, och hennes tårar rinner på hennes kinder, bland alla hennes älskare har hon ingen som tröstar henne; alla hennes vänner hava handlat svekfullt mot henne och blivit hennes fiender. Se, Herre! ty jag är i nöd, mitt inre är förtvivlat; mitt hjärta är vänt inom mig; för jag är full av ångest. Vida omkring sörjer svärdet, och hemma är det såsom döden. De har hört att jag suckar, och det finns ingen som tröstar mig. Vad skall jag taga till vittnesbörd för dig? vad skulle jag likna vid dig, du dotter Jerusalem? vad kan jag mäta mig med dig, så att jag kan trösta dig, du jungfruliga dotter Sion? Ty din brytning är stor såsom havet; vem kan bota dig? Alla som gå förbi klappar i händerna åt dig; De visslar och skakar på huvudet åt dottern Jerusalem och säger: »Är detta den stad som man kallar skönhetens fulländning, hela jordens glädje?» Alla dina fiender hava öppnat sin mun mot dig, de fräsa och gnissla tänder, de säga: »Vi vilja uppsluka henne.» Herren har gjort vad han hade planerat. Han har uppfyllt det ord som han hade befallt i forna dagar, han har slagit ned och förbarmar sig icke över honom, och han har låtit din fiende fröjda sig över dig, han har låtit dina ovänners horn resa sig. Deras hjärtan ropade till Herren efter dottern Sions murar. Låt tårarna rinna som en flod dag och natt. Ge dig ingen ro, låt inte din ögonsten upphöra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

KRUNICA SV MIHAELA

Explaining the Faith - St. Faustina: Her Life and Spirituality