Ni heliga änglar ljusa

Skyddsänglarnas högtid

  

 

Tack för att du läste The Inscapist! Prenumerera gratis för att få nya inlägg och stödja mitt arbete.

Vi har kommit fram till den plats i den liturgiska kalendern där änglar stiger upp och svävar i bländande ordning över dessa ljusa höstdagar som flödar från september till oktober. För två dagar sedan firade vi ärkeänglarna: den mäktige Mikael, budbäraren Gabriel och Rafael, den vise och beskyddande vägvisaren av den unge Tobias. Det finns också änglar som ständigt sjunger Guds lov runt Hans tron, och som vi hyllar som Serafim och Kerub. Änglar är många. Medeltiden trodde att det var änglarna som flyttade planeterna och sjöng när de gjorde det. De kallade detta för sfärernas musik. Det fanns en stor armé av änglar, får vi veta, som såg Lucifer falla från himlen. Änglar finns överallt, ovanför och bortom oss. De är rena andar och därför kan vi inte se dem, men ändå tror vi och vet genom tro att de finns där. Men ibland tillåter Gud dessa underbara andar att bryta igenom till vår värld av människor med budskap eller hjälp. Kardinal St. John Henry Newman observerade en gång att:

"Det finns en slöja som breder ut sig mellan den här världen och nästa; Vi människor rör oss upp och ner i den och ser ingenting... ändå görs då och då underbara avslöjanden om vad som finns bortom den."

Vår Fru skådade ängeln Gabriel och fylldes av helig fruktan. Tobias, som vandrade många mil i sällskap med den vänlige Rafael, blev förskräckt när Rafael uppenbarade sig som "en av de sju änglar som träder in och tjänar inför Herrens ära". Dessa var "underbara avslöjanden" av högsta slag. Men dagens högtid för skyddsänglarna visar oss att även vi, obetydliga som vi är, kan uppleva våra egna små men underbara avslöjanden.

Kyrkan lär att var och en av oss får en skyddsängel vid vårt dop, en ängel som inte lämnar vår sida under hela den jordiska resa som vi färdas på till Fadern. Den här ängeln skyddar oss från den ondes list, ber för oss hela dagen och skickar oss ibland inspiration när vi behöver dem som mest. Skyddsänglar har till och med varit kända för att skydda oss från fysiska faror som vi kanske inte vet något om förrän senare. Jag tänkte inte så mycket på min egen ängel under hela min barndom och tonår, måste jag tyvärr säga. Jag föreställde mig honom som ett slags sagoväsen. Lysande, vacker, men aldrig som en realitet i det dagliga livet. Det var inte förrän en kväll när jag var tjugotvå eller så som jag insåg att allt var sant.

Jag hade tillbringat många timmar med att vänta på ett plan från Dallas till St Louis. Några häftiga åskväder lade sig över flygplatsen och vi kunde inte lyfta vid den planerade tiden 17:00. Förseningar förvandlade dag till natt och vi lyfte äntligen klockan 12:30 på morgonen. Flygningen var hackig och skrämmande. Överblivna blixtar hade fortfarande sin väg runt vårt plan och det var kraftig turbulens. Jag var en orolig, utmattad röra när jag äntligen satte min fot i terminalen och förväntade mig att se min vän vid gaten som väntade på mig. Klockan var 02.00. Det var ingen där. När jag såg alla de andra passagerarna springa ut och försvinna in i terminalen, som alla såg ut som om de menade allvar och hade en bestämd plan, kände jag mig plötsligt överväldigad av ensamhet. Min vän hade äntligen slutat vänta efter många förseningar, i tron att jag skulle kunna ta en taxi hem om mitt plan lyfte alls. Det var en logisk tanke, men på grund av den brist på planering som ibland följer med ungdomar hade jag inga pengar i plånboken och ägde ännu inget kreditkort. Det fanns ingen mobiltelefon när jag var tjugotvå. Jag befann mig i en knipa.

Terminalen var tom och ekade av en ihålig ensamhet. Då och då gick en arbetare förbi med en dammsugare, eller så passerade en skugglik gestalt långt ner i korridoren, men jag kände mig verkligen som en främling i ett främmande land. Jag gick genom korridoren till bagageutlämningen och stötte på min ensamma resväska som gjorde sin kusliga lilla resa runt, runt bagagebandet. Alla hade gått. Jag var ensam.

Kanske var det för att jag var dödstrött som jag kände att jag överväldigades av en irrationell rädsla – den sortens rädsla som sexåringar kan känna när de plötsligt blir medvetna om att de har förlorat sin mamma ur sikte i en folkmassa. Alla blir en tjuv och en marodör i din fantasi. Detta var min inställning när jag fann mig i att tillbringa resten av natten i denna ödsliga tomhet fylld av rader av stolar som var tänkta att fyllas. Jag hittade en och satt. Jag kunde inte sova. Tjuvar och marodörer dansade i mitt huvud.

Då såg jag honom. Upp en rad med stolar till vänster. Att sova den rättfärdiges sömn. En stor, älskvärd man i blå kostym med skrynklig slips som snarkar glatt bland sin hög av slitna resväskor. Hans ansikte var äldre och han hade rynkor kring ögonen. Han log välvilligt i sömnen. Han utstrålade bekvämlighet och lugn där han satt mitt bland tomma stolar och bara fyllde sina egna. Jag flyttade mig närmare och satte mig väldigt nära honom. Jag kände mig oförklarligt översköljd av en lättnad som jag än i dag aldrig har känt så starkt. Min ångest smälte bort. Jag stod hemlighetsfullt i en skyddande cirkel som omgav honom. Sen såg jag det. Där, på kavajslaget; En liten, gyllene ängelnål sitter söt som du vill. Jag log mot honom då och undrade plötsligt vem han var – den här godartade främlingen som bar änglar på kavajslaget.

Jag kände en stor längtan att be vid det här laget. Att be till min skyddsängel som jag hade försummat under alla dessa år, men som jag visste aldrig hade hyst agg mot mig för den sakens skull. Jag bad innerligt om hjälp att komma hem. Min främling vred sig i sin stol och slog sig åter ned med en liten uppblåst suck. Då dök en plötslig idé upp. Judy! Den äldre damen jobbade jag med på en läkarmottagning. Hon tvingade mig alltid att äta saker och frågade om pojkvänner. Hon var rolig och smart och tog mig alltid under sina vingar. Judy var en tom boare som bara njöt av att vara mamma till folk. Hon hade gett mig sitt nummer en gång ifall jag skulle behöva ringa henne för något. Den var nedstoppad i botten av min handväska tillsammans med alla andra viktiga nummer som man stoppar i sin handväska. Så jag tog mig till en telefonautomat samtidigt som jag höll ett öga på min änglalika sovvagn. Judy svarade och innan jag hann fråga henne vad jag skulle göra satte hon sig genast i sin bil och körde till flygplatsen utan att ställa några frågor. Hon samlade ihop mitt stackars jag och min väska utan en enda föreläsning om vikten av att alltid ha kontanter i plånboken. Hon rullade iväg mig för att bjuda mig på en frukost i soluppgången på en lokal Denny's. Jag hade blivit räddad, och främlingen i stolen, som snarkade belåtet, hade ingen aning. Eller gjorde han det?

Jag tänkte på en människas sovande välvilja i många år efteråt. Det var ett så litet drama som jag hade genomlevt den natten. Men det var den kvällen jag började tro på min skyddsängel och hans kraft att skydda mig och älska mig. Jag tror att han inspirerade mig att tänka på Judy och jag tror att han lät Judy veta hur mycket jag behövde hennes moderlighet i det ögonblicket. Jag får fortfarande rysningar vid minnet.

Alla änglarna är mäktiga varelser, magnifika att skåda. C.S. Lewis påpekar ganska skarpsinnigt, att

"I Skriften är en ängels besök alltid alarmerande; Den måste börja med att säga "Frukta inte"..... inte 'där, där'."

Vi står alltid, och det med rätta, i vördnad inför denna osynliga värld som skådar Guds ansikte – dessa ljusa andar som är överlägsna oss på alla sätt. Helig fruktan är vår rätta reaktion inför änglar.

Men när vi talar om skyddsänglarna finns det mer en känsla av hemtrevnad över dem, och vi finner inom oss det sanna barnet som vi är kallade att vara varje gång vi ber om deras hjälp eller lyssnar noga efter deras maningar när vi ber. På många sätt är de som en bästa vän. Jag finner det ganska rörande att till och med de mest intellektuella och bildade helgonen, de mest begåvade inom konst och vetenskap, hade en stark och barnslig tro på sina skyddsänglars kraft. Padre Pio brukade skicka sin egen ängel till människor i svårigheter eller de som blev frestade. Hans ängel talade också om för honom när någon behövde bikta sig eller behövde tröst. Kardinal Newman älskade sin skyddsängel innerligt och skämdes aldrig för att ofta tala om sin omsorg och sitt beskydd i sitt liv. Han skrev en vacker dikt till änglarnas ära. Den heliga Gemma bad ofta sin skyddsängel om hjälp. Den heliga Thérèse brukade be sin ängel att flyga från klostret till hennes syster Leonie som var hemma med Celine och tog hand om deras sjuka far. Thérèse bad att Leonie skulle bli tröstad och styrkt i sin uppgift, eftersom hon var så långt borta från de andra systrarnas stadiga kärlek. Och Leonie kände alltid nåden. Den lysande S:t Hildegard, med ett barns konstlöshet, bad änglarna om öron för att höra musiken de sjöng till Gud. De skickade den tjänstvilligt till henne och hon skrev ner den i vackra melodier som sjungs än idag.

Jag fick aldrig veta vad som hände med den sovande mannen på flygplatsstolen. Jag tror att han kanske var min förklädda ängel. Det spelar ingen roll. Det räcker med att jag vet att Gud är en så omtänksam Fader att han har sänt var och en av oss en härlig, ljus, mäktig ängel för att bevara oss på alla våra vägar. Och än en gång ropar jag med psalmisten: "Vad är en människa som du tänker på henne?" Att änglarna böjer sig ner från himlen för att färdas längs livets dammiga väg med oss, och är tjänstvilligt glada att göra det tills vi når det nya Jerusalem.

Välsignad vare Gud i sina änglar och i sina heliga.

*först publicerad på Theology of Home, 2023

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

KRUNICA SV MIHAELA

Explaining the Faith - St. Faustina: Her Life and Spirituality